Sunny sunday!

Good morning! Ligger i sängen och känner mig riktigt utvilad men fortfarande lite yrvaken. Jag har sovit 11 timmar! Betedde mig som värsta tråkmånsen igår och skippade allt som heter party. För efter gårdagens middag hade jag svåra problem med att hålla upp ögonen när klockan var 21.30.
Så nu har första veckan passerat här i Porto och jag trivs riktigt bra! Staden är så fin och här finns massor att se och göra. Under orientation week har vi lärt känna varandra och gjort en massa intressanta och roliga aktiviteter. På måndagen träffades vi första gången i skolan ISCAP för runtvandring och info. ISCAP är ett ganska stort universitet och uppbyggt på väldigt speciell arkitektur. Slingrigt kunde man kalla det. Inte alls likt VAMK som är som vilket vanligt hus som helst. På tisdagen besökte vi en portvinskällare. Det finns massor med portvinskällare här och det var riktigt intressant eftersom det var ett ganska kort besök. Vi fick smaka ett vintage portvin från 1977. Det var urgott! Tyvärr passade nog inte priserna på vinerna våra plånböcker eftersom de låg på 50-2500€ per flaska. Priset för portugisiskt vin i matbutiken ligger kring 1,49€-1,99€ så det är mer passande för min budget. Efter att vi varit i vinkällaren åkte vi in till centrum och strövade omkring lite. Kollade in olika byggn
ader och avslutade eftermiddagen med en öl på en terass i Phiol(tror jag det heter). På onsdagen besökte vi Esphino en liten stad 40 minuter med tåg från Porto. Vi gick på stranden och sen körde vi gocart. Det var första gången jag åkte gocart och jag tyckte det var super roligt! Jag vann i mitt lag! På tordagen besökte vi ett museum och hängde i en park och på fredagen träffades vi i skolans trädgård här vi chillade och alla hade med sig olika snacks från deras hemland. Jag hade med mig bondost och hjortronsylt samt salmiak. De gillade osten och sylten men ingen var riktit förtjust i salmiaken. På fredagkväll åt vi alla tillsammans och sen var det barhäng och sen drog vi alla vidare till en klubb. Men tyvärr hade jag för obekväma skor så jag fick gå hem vid 04.00 tiden(klubbarna stänger vid 06-07 tiden här). Skulle gärna stannat längre samt gått ut i går också men ni kan inte fatta hu trött man är här! Jag skulle kunnat somna varje kväll vid klockan 21.30! Men nu skall jag ta mig upp ur sängen och äta frukost samt bege mig ut på söndags lenkki i solskenet! Ciao!

Flickorna väntar ivrigt på vår gocart fight!

Jag och mina rumskompisar i Esphino. Kasia(Polen), Magda(Polen), Kristina(Slovakien) och jag.


Jag och Kristina på Phiol


25 000 liter portvin!


4 tankar om “Sunny sunday!

  1. Jepp! Tur att här int snöar för nu skall jag försöka leta reda på vilken buss som tar mig till stranden så att jag kan ta en söndagslenkki vid stranden! AH! Skype ikväll?

Lämna en kommentar